عادات بد غذایی؛ عامل اصلی تشدید سرطان معده در اردبیل

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۴ کد : ۲۵۰۹۳ News
تعداد بازدید:۴۰۰
عادات بد غذایی؛ عامل اصلی تشدید سرطان معده در اردبیل

ایسنا/اردبیل معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از رتبه های نخست استان اردبیل در ابتلاء به بیماری سرطان معده در سطح کشور خبر داد.

دکتر فرهاد پورفرضی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در مرکز تحقیقات بیماری های گوارشی از ۲۱ هزار نفر بین سنین ۳۵ الی ۷۰ سال دعوت کرده ایم در تحقیقات بیماری سرطان معده مشارکت داشته باشند.

وی افزود: این تحقیق بصورت کارآزمایی بالینی به مدت ۱۰ ساله در استان و برای اولین بار در دنیا انجام می‌شود.

دکتر پورفرضی ادامه داد: سه عامل باکتری هلیکوباکتر پیلوری، عادات غذایی و دخانیات از عوامل ایجاد بیماری سرطان معده است و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی می باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی از اولین مطالعه نقش آسپرین روی سرطان معده در استان خبر داد و اظهار کرد: در مطالعات گذشته نگر ثابت شده که آسپرین ۳۰ درصد باعث کاهش ابتلاء به سرطان معده می شود.

دکتر پورفرضی تصریح کرد: هیچگونه تستی برای تشخیص سرطان معده وجود ندارد و فقط با آندوسکوپی این امکان میسر است.

این مقام مسئول حوزه بهداشت و درمان استان بیان کرد: بررسی افراد در معرض ابتلاء به بیماری سرطان معده از طریق خون را در دست بررسی داریم که در صورت موفقیت در آن بصورت استانی انجام خواهد شد.

دکتر پورفرضی با اشاره به همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و تمایل یک شرکت خارجی تولید لوازم آزمایشگاهی در این تحقیق اضافه کرد: شرکت خارجی کیت های تشخیص سرطان معده را در اختیار ما قرار می دهد که در صورت کسب نتیجه برای تشخیص مراحل اولیه سرطان معده در انجام غربالگری استانی استفاده خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با تأکید بر اینکه در صورت تشخیص زودهنگام سرطان معده درمان بهتری را شاهد خواهیم بود، افزود: عادات غذایی شهروندان در استان و مصرف سه برابر میانگین نمک یکی از دلایل سرطان معده می باشد که باید مصرف نمک محدود شود.

دکتر پورفرضی خاطرنشان کرد: مصرف زیاد سوسیس و کالباس به دلیل مواد افزودنی در آن می تواند روند این بیماری را تشدید کند.

وی با بیان اینکه آنتی اکسیدان ها در میوه و سبزیجات تازه وجود دارد، خواستار مصرف هر روزه میوه و سبزیجات تازه و بخصوص مصرف پیاز و سیر شد.


نظر شما :